Vastgoedrecht koopovereenkomst

Vastgoed­recht

Koopovereenkomst

De koopovereenkomst is een wederkerige overeenkomst, omdat deze bestaat uit een verplichting van de verkoper om iets te leveren en een verplichting van de koper om daarvoor te betalen.

Vastgoedrecht

Deze overeenkomst kan zowel schriftelijk als mondeling worden gesloten. In de overeenkomst staan alle afspraken die u met de (ver)koper heeft gemaakt. Denk hierbij aan de koopprijs, de leveringswijze en -termijn en andere zaken.

De meest voorkomende vorm van koop is de consumentenkoop. Er is sprake van consumentenkoop wanneer een consument een product (bijvoorbeeld een kledingstuk of auto) koopt van een professionele verkoper. Voor consumentenkoop gelden bijzondere regels, voornamelijk ter bescherming van de consument. Deze bijzondere regels zorgen voor enige wettelijke beperking van de contractsvrijheid.

Ook voor de koop van onroerende zaken, zoals een woning, gelden bijzondere regels. Een koopovereenkomst ten aanzien van een onroerende zaak moet bijvoorbeeld altijd schriftelijk worden gesloten. Is dit niet het geval, dan wordt de overeenkomst niet als geldig gezien.

Wanneer u een koopovereenkomst wilt sluiten, is het belangrijk dat alle afspraken goed op papier worden gezet. Zo kan er wanneer een conflict dreigt te ontstaan worden teruggegrepen op de concrete afspraken. Bij koopovereenkomsten waarbij het om grotere bedragen gaat, zoals de koop van een woning, is dit belang vanzelfsprekend nog groter. Bij projectontwikkeling en koop van onroerend goed gaat het om grote bedragen en ingewikkelde contracten. De advocaten van TEN analyseren en adviseren, aan welke kant u ook staat. Verkoopt u een woning, dan krijgt uw vaak een modelcontract voorgeschoteld van de makelaar. Juridisch advies is hierbij praktisch onmisbaar. TEN Advocaten kijkt voor u de kleine lettertjes na.

Stel uw vraag

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.